tirsdag den 17. februar 2015

Perreaux E1


Denne sorte kasse er en 100W effekt forstærker fra Perreaux. Det er en jeg kigger på for en ven til en kollega. Jeg har ikke kunnet finde et diagram over forstærkeren, men da det kun er en effekt forstærker, så er der ikke ret meget i kassen.


En stor transformator, et par store lade elektrolytter, og 4 MOSFET transistorer per kanal. Og så det løse.


MOSFET'erne er af typen J49/K134 som blev brugt i mange forstærkere i 80'erne. De blev lavet af Hitachi. Jeg tror ikke at B&O brugte MOSFET's. Jeg har ikke stødt på nogle. Måske i deres aktive højttalere?

Fejlen er, at hovedsikringen springer, så snart man tænder forstærkeren. Hvilket tyder på en kortslutning et eller andet sted.

Først fjernede jeg de 4 store glassikringer fra printet, så begge forstærkere (hver kanal) var koblet fra. Men sikringen sprang stadig.

Fejlen viste sig at være en kortsluttet diode i ensretterbro'en. Jeg havde ikke en på lager, men en god ven sendte mig en, som desværre havde nogle andre benforbindelser, men jeg kunne bruge den til test.


Her en den koblet til med nogle prøveledninger. Der er over 140V over bro'en, så man skal passe på fingrene.

Nu kunne forstærkeren spille i den venstre kanal, men når jeg satte den højre til, så sprang hovedsikringen igen.

Jeg målte alle transistorer og dioder på printet igennem, men fandt ingen fejl. Så fejlen måtte være i de 4 MOSFET transistorer i højre kanal. Jeg verificerede det ved at fjerne forsyningsspændingen til MOSFET'erne i højre kanal, og så sprang sikringen ikke længere, når jeg koblede den højre kanal på.



Det er nemt at teste en diode eller en transistor. Dioder kan testes med et standard multimeter, og man kan teste transistoren som 2 dioder, der er sat sammen. Men en MOSFET er speciel. Den kræver et multimeter der kan give en høj nok spænding, og den kan skifte tilstand.

Jeg fandt en opskrift på nettet, Jeg kunne ikke finde nogen åbenlyse fejl (kortslutninger), men den ene K134 var i et kort øjeblik kortsluttet, når den skiftede tilstand. De andre var blot "næsten kortsluttede", men ikke helt. Så jeg gætter på, at det er den K134 der er skyld i problemerne.

Jeg prøvede at tænde forstærkeren med kun det ene sæt MOSFET monteret.
 

Og så kunne forstærkeren spille i begge kanaler.Så det er en af de 2 ikke monterede MOSFET's der er defekte, og jeg gætter på, at det er den K134.

Desværre kan man ikke længere købe disse MOSFET's, og typisk køber man dem som par, hvor de har de samme parametre. Hvis de ikke er et par, så kan parametrene afvige en smule.

Man kan købe nye par på Ebay fra Kina. Men jeg vil lige høre, hvor meget han vil ofre på sin forstærker. Det løber nok op i 300 Kr. Fortsættelse følger måske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar