tirsdag den 3. februar 2015

Beocord 2000 deluxe spolebåndoptager.


Denne fine spolebåndoptager renoverede jeg for en ven sidste år. Jeg har ikke fået den leveret tilbage, da han bor på Sjælland, og det har ikke lige passet.

Jeg skiftede de fleste elektrolytter og rensede og smurte mekanikken. Den spillede ok. Det var til at holde ud at høre på. Men helt god blev den ikke. Jeg har endnu ikke hørt en gammel spolebåndoptager som jeg syntes lyder rigtig godt. Måske er det båndene der er blevet for gamle?

Nå men jeg syntes den skulle motioneres lidt, og så fandt jeg ud af, at der ikke var lyd i den ene kanal.

Så jeg begyndte at skille den ad.

Den fik et nyt gummihjul sidste år fra en Beocord 2400 som jeg har til reservedele.


De 3 indgangsprint kan fjernes, og båndoptageren virker stadig. Og så har man lettere adgang til de andre print. Det print jeg ville have fat i er printet for "playback" forstærkeren. Mit første gæt er, at det er her fejlen er.


Men målinger på printet viste at der ikke kom noget input signal. Så fejlen er før printet.

Så kom jeg i tanke om, at jeg havde læst, at de Bogen tonehover der bruges er ret skrøbelige. Så det var min næste mistanke. Det er 4 tonehoveder.

Der er et til sletning, et til 4-spor afsplining, et til 2-spor optagelse, og det sidste er til 2-spor afspilling, og det er det der kan være defekt.


Rød/hvid er den ene kanal, og grøn/gul er den anden. Jeg prøvede at bytte dem rundt, og så manglede lyden i den anden kanal. Så det er tonehovedet der er defekt.

Et tonehoved er en spole, så der skal være en lav modstand igennem det. Jeg har læst, at man skal være forsigtig med at måle på dem, da den spænding som måleinstrumetet sender igennem kan ødelægge tonehovedet. Men da det sandsynligvis var ødelagt, så tog jeg chancen. Jeg målte dog igennem en 120K ohm modstand.

Her er den gode kanal:

Den måler 117.3 K ohm. Og så den dårlige:

Dette betyder at der ingen forbindelse er, så spolen er defekt.

Så jeg skal på jagt efter et tonehoved. Det der sidder i min Beocord 2400 til reservedele er vist et 4-spors tonehoved, og jeg skal bruge et 2-spors. Men det dukker nok op. Men de Bogen tonehoveder er berygtede for at være skrøbelige, så der er måske ikke så mange tilbage?

Fortsættelse følger.......

3 kommentarer:

  1. Hej Jesper!

    Jeg har 2 Beocord 2400, hvoraf een spiller smukt med
    en skarp diskant, når der er diskant er på båndet. Dessværre virker ikke den optiske ende stop, kun den elektriske. Jeg har målt begge spillere og på den med fungerende optiske stop måler jeg tæt på 3V over de 2 højre terminaler af slutstopsamlingen. På den bedste B, måler jeg ikke noget på samme opsamling.
    ???

    På B med ok optisk ende stop, er diskanten en smule dæmpet. Ikke rigtig overraskende, da nogen har koblet indspillingshovedet til afspilleterminalerne og
    lod afspillehovedet uden forbindelse.

    Jeg forsøgte at lodde de to hoveder korrekt, og diskanten blev endnu mere dæmpet.
    Azimutjustering gjorde kun en lille forbedring. Begge hovedhalvdeler viser en resistanse tæt på 40 ohm, hvilket nok er ok. Jeg inspicerede de to B's afspilningshoveder med et lille spejl, og de ligner hinanden - ikke en mere slidt end den anden.
    Hej Jesper!
    Jeg har 2 Beocord 2400, hvoraf man spiller smukt med
    en skarp diskant, når diskant er på båndet. Ulempen er, at den optiske
    ende stop virker ikke, bare den elektriske. Jeg har målt begge spillere
    og på den med den optiske stop stopper jeg tæt på 3V over
    2 højre terminaler af slutstopsamlingen. På den bedst mulige B,
    Jeg måler ikke noget på samme forsamling.
    Hvad giver?

    På B med ok optisk ende stop, diskant er bare en smule dæmpet. Ikke rigtig overraskende, da nogen har koblet indspillingshovedet til play-terminalerne og
    forlod spilhovedet uden forbindelse.

    Jeg forsøgte at lodde de to hoveder korrekt, og diskanten blev endnu mere dæmpet.
    Azimutjustering gjorde kun en lille forbedring. Begge hovedhalvdeler viser en resistanse på tæt på 40 ohm, hvilket nok er ok. Jeg inspicerede de to B's afspilningshoveder med et lille spejl, og de ligner hinanden - ingen mere slidte end den anden.
    Kan afmagnetisering hjælpe?
    Er det muligt at købe service manualen til Beocord 2400?
    M v h
    Knud Knudsen

    SvarSlet
  2. Hej Knud,

    jeg fandt denne service manual til Beocord 2400 på nettet. Desværre kan jeg ikke se hvordan man kan downloade den, men man kan se den side for side.
    https://www.manualslib.com/manual/1014844/Bang-And-Olufsen-Beocord-1800.html#manual

    Jeg har desværre ikke nogle ideer til dine spørgsmål. Men hvis du er på facebook, så er der en gruppe "Spolebåndoptagere i Danmark". De ved en masse, og har mange gode ideer.

    Held og lykke med dine båndoptagere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, der er en download knap øverst til venstre, så man kan gemme den som en pdf.

      Slet