tirsdag den 27. januar 2015

Beocenter 7700

Dette er et Beocenter 7700 som jeg har købt som defekt.

Der fulgte desværre ingen fjernbetjening med. Pickup'en (en MCC4) var defekt, men den har jeg fået renoveret hos www.schallplattennadeln.de. Og den bruger jeg nu til daglig på min Beogram 5500.

Når jeg sætter strøm til, så er der lys i stand-by, men så snart jeg tænder, så går den tilbage på stand-by. Så det ser ud til, at fejlsikringskredsløbet bliver aktiveret, og slukker for centeret.

Sådan et Beocenter med pladespiller, båndoptager og forstærker vejer en hel del, så heldigvis kan man åbne "kølerhjelmen" og få adgang til store dele af centeret.



Man kan stadig bruge Beocenteret selvom det er åbnet, så det er meget servicevenligt.

I følge servicemanuelen, så er det første at tjekke, at 6.5V spændingen er stabil. 


Der er ikke meget plads, men det går.

Spændingen var 6V, så jeg justerede den lidt op, men det gav ikke noget resultat.

Tomgangsstrømmen (til udgangstransistorerne) var OK i venstre kanal, men meget for høj i højre. Jeg kunne kun lige kortvarig måle strømmen inden fejlkredsløbet slog fra. Men mistanken var nu på defekt transistorer i udgangsforstærkeren.

Så af med bundpladen, så jeg kunne komme til at måle på dem.

Til min overraskelse kunne jeg se, at der ikke var nogle remme i båndoptageren (rød firkant). Men heller ikke nogle spor af, at de gamle var blevet til "lakrids". Så nogen må have taget dem til reservedele, eller nogen har været ved at renovere dette Beocenter, og så givet op?

Den næste overraskelse var, at der ikke var nogle af transistorerne der var åbenlyst defekte - altså som var kortsluttet. Når man måler på transistorer der sidder i kredsløb, så påvirker resten af komponenterne målingen. Men hvis en transistor er kortsluttet, så vil man stadig kunne måle det.

Min næste mistanke var defekte elektrolytter. Dette Beocenter bruger 4 bipolare elektrolytter, som jeg ikke har på lager, så jeg bestemte mig for at teste dem først. De var alle fine. 

Men så opdagede jeg en dårlig lodning på en transistor. Og da jeg fik lavet den, så kunne Beocenteret spille igen. Både med pladespiller


Og med radio

Da jeg ikke lige har noget at bruge det til, så besluttede jeg at sætte det væk igen, med en note om, at
1. Det mangler remme i båndoptageren
2. Trænger til at ordentlig omgang rens

Hvis jeg finder noget at bruge det til, eller hvis jeg får fat i en fjernbetjening, så kommer det nok frem igen. Det store skrummel. :-)

3 kommentarer:

  1. Hej Jesper

    Jeg har et Beocenter 7700 der mangler lyd i venstre kanal. Indeholder den en sikring som kan være sprunget? Og sidder den så jeg som lægmand kan komme til at skifte den? Eller tror du fejlen sidder et helt andet sted?

    Vh Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.
      Undskyld mit sene svar. Så vidt jeg kan se, så er der ikke nogle sikringer der er specifikke for en enkelt kanal. Men der er et par kontakter hvor man vælger speaker 1 og/eller speaker 2. Måske de trænger til rens? Har du fejlen både når du bruger udgang 1 og 2? Og hvad med hovedtelefoner? De får signal inden kontakterne.

      Det er nemt at åbne toppen af Beocenteret, men det er et bøvl at tage bundpladen af. Så det skal du prøve at undgå.

      Jeg har en servicekvalitet på engelsk som jeg kan sende dig. Held og lykke med fejlsøgningen.

      Mvh
      Jesper Krogslund

      Slet
  2. Hov, der er jo også den grå prop bagpå hvor man kan tilslutte f.eks en equalizer. Hvis den ikke sidder ordentlig fast, så kan den ene kanal måske også falde ud?

    SvarSlet