onsdag den 14. januar 2015

Beomaster 4400.

Dette er en Beomaster jeg har købt gennem Gul og Gratis. Den ville ikke tænde. Det var en sikring, men den sprang med det samme igen. Jeg skal have fat i en variotransformator, så jeg kan starte en radio langsomt op. Men i stedet afbrød jeg strømforsyningen til begge udgangsforstærkere. Så kunne den tænde uden af springe sikringen.


Der er lys i alle pærene undtaget i S-metered, der viser styrken af den station man har stillet ind på.

Så satte jeg den venstre kanal  til. Stadig fint. Og så den højre kanel. Og så røg sikringen. De viste sig, at alle 4 udgangstransistorer i højre kanal var defekte. Men driver transistorerne var OK.



Bemærk den røde firkant. Modstanden er løftet for at forhindre at fejlkredsløbet slukker for forstærkeren. Øverst er de 4 defekte udgangstransistorer. Bemærke også de trætte elektrolytkondensatorer.

Jeg har en Beomaster 2400 til reservedele, så jeg tog transistorerne fra den (den har 2 per kanal, så jeg måtte tage fra begge kanaler), og satte dem over i 4400’eren. Og så spillede den fint.

Radioen er meget beskidt. Her renser jeg indgangsprintet i isopropylalkohol købt i Matas.


Jeg besluttede at udskyde renoveringen, da jeg vil have det hele skildt ad og renset, og skiftet alle elektrolytter. Men så bliver det også en rigtig fint radio. Så mere herom på et senere tidspunkt.

 

2 kommentarer:

  1. Fin beretning,super at følge og lære lidt.
    En overload pære som konstant lyser på en go gammel B & O 4400.
    Kan det være dyrt at rep.
    måske bare en løs connection...
    Vh. John.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak John.
      Det er vist noget med at overload lyser, når der er forskel på indgang og udgangssignalet. Som der vil være, hvis forstærkeren er overbelastet og begynder at klippe signalet. Så enten er der noget galt i forstærkeren så den forvrænger signalet, eller også er det kredsløbet der sammenligner signalet og tænder overload pæren? Hvis den ellers lyder godt nok, så er det nok ikke forstærkeren. Måske er det bare en forkert pære der bruges som overload pære?

      Slet