tirsdag den 13. januar 2015

Dette er en Beogram 8000. Jeg købte den som defect uden pickup, og som reserve til en anden jeg har. Men jeg besluttede mig for at sætte den i stand. Den kørte ikke med jævn hastighed, og pickup armen havde sit eget liv.

Beogram 8000 serien er et godt bud på den bedste pladespillere som B&O har lavet. De er helt specielle, for de har ikke nogen rem. I stedet drives pladetallerkenen af et magnetfelt. Ligesom en gammeldags el-måler.

Men netop den konstruktion er også et af de svage led, for der sidder en tacho disk, som bruges til at kontrollere hastigheden. Disken er fra fabrikken lavet af folie, som med tiden går i stykker. Når den er defect, så er hastigheden enten ujævn, eller den kører alt for hurtigt.

Heldigvis kan Dillen fra Beoworld.org levere nye tacho disks lavet af metal. Sådan en har jeg sat på her:

Det løste problemet med hastigheden. Problemet med pickup armen der levede sit eget liv, blev løst ved at udskifte elektrolyt kondensatorer på printet og tjekke lodningerne omkring de stik der sidder I bunden af printet.

Eletrolyt kondensatorer tørrer ud med alderen. Og denne pladespiller er omkring 30 år. De koster ikke ret meget, så hvis der er periodiske problemer, så skifter man dem ofte allesammen. Og så kan de holde mange år igen.

Så var der kun tilbage at samle den. B&O har gjort flittig brug af dobbeltklæbende tape til at holde de enkelte dele på plads. Det virker lidt billigt, men det er meget elegant, så længe det holder.

Låget er skævt og der er afslag i træfineren, så den er stadig blot til reserve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar